Halmstad-Björkets Järnväg är den före detta Lilleputtjärnvägen från Furuviksparken, som nu finns i Marbäck 11 km utanför Halmstad. Vi har både det sista tåget som rullade i Furuviksparken, det blå ånglokstylade motorloket med sina 5 vagnar, och ett av originalloken från början av 50-talet. Några gånger om året visar vi upp banan och nästa körning blir någon gång i vår! Bilderna i vänster kolumn är klickbara!
Hej! Vad har du för mått på hjulen? Är de samma på loken som vagnarna? Driver bara en boggie på furuviksloket? Hur är det med det lilla växelloket? Kedjedrift? Mvh Lars
Tyvärr är A-måttet (Måttet mellan insidan på hjulflänsarna) olika på loken och vagnarna. 296 på loken och 305 på vagnarna. Varför vet jag inte, men det skapar krångel i växlarna! Hjuldiametern på vagnshjulen är 157 mm utom på 3 boggier där man nog svarvat en ny profil på slitna hjul. Dessa är 140 mm. Tyvärr så gjorde man flänsarna för tjocka! (Se tidigare inlägg om ommöblering av boggier januari 2012) Lokhjulen är nog som de stora vagnshjulen, jag har ej behövt greja med dessa än. Det nya (blå loket) drivs med tandremmar till två mellanaxlar som sedan driver båda axlarna i resp boggie via duplexkedjor. Det gamla (röda) loket driver på alla 4 axlarna med remmar. Det finns bilder i tidigare inlägg från mars 2012.
Åh, man blir ju alldeles lyrisk ! Körde det där orangea underverket i 2 säsonger i Furuviksparken. Spårade ur en hel del gjorde vi, trots att vi körde som gudar. Kul att se att det fortfarande rullar... Är det fortfarande samma motor i det, eller har den givit upp. (Tror att det var en gammal 6 hästars Bernhard i det på den tiden). // Fredde
Hej! Vad har du för mått på hjulen? Är de samma på loken som vagnarna? Driver bara en boggie på furuviksloket? Hur är det med det lilla växelloket? Kedjedrift? Mvh Lars
SvaraRaderaTyvärr är A-måttet (Måttet mellan insidan på hjulflänsarna) olika på loken och vagnarna. 296 på loken och 305 på vagnarna. Varför vet jag inte, men det skapar krångel i växlarna! Hjuldiametern på vagnshjulen är 157 mm utom på 3 boggier där man nog svarvat en ny profil på slitna hjul. Dessa är 140 mm. Tyvärr så gjorde man flänsarna för tjocka! (Se tidigare inlägg om ommöblering av boggier januari 2012)
RaderaLokhjulen är nog som de stora vagnshjulen, jag har ej behövt greja med dessa än.
Det nya (blå loket) drivs med tandremmar till två mellanaxlar som sedan driver båda axlarna i resp boggie via duplexkedjor.
Det gamla (röda) loket driver på alla 4 axlarna med remmar. Det finns bilder i tidigare inlägg från mars 2012.
Åh, man blir ju alldeles lyrisk ! Körde det där orangea underverket i 2 säsonger i Furuviksparken.
SvaraRaderaSpårade ur en hel del gjorde vi, trots att vi körde som gudar.
Kul att se att det fortfarande rullar...
Är det fortfarande samma motor i det, eller har den givit upp. (Tror att det var en gammal 6 hästars Bernhard i det på den tiden).
// Fredde
Numera, (sen 1990 nån gång) har loket en Honda GX 270 motor, som går som en klocka. Har du några bilder från den tiden vore det jättekul!
Radera