Summa sidvisningar

Bloggarkiv

torsdag 16 april 2020

10 år i Marbäck!

Snart är det 10 år sedan Lilleputt flyttade till Marbäck! Nån form av Jubileum ska det bli, men i dessa tider måste vi självklart vänta både med detta och med körningar överhuvudtaget.
Flytten kom ju plötsligt både för oss och för Furuviksparken. Efter att försökt sälja Lilleputt i mer än ett och ett halvt år fick vi ett meddelande att om vi inte köper den nu så blir det skrot!
Till säsongen 2010 skulle banan vara borta, så vi hade bara några veckor på oss att riva och hämta banan.
Att det finns företagare i Gävle som 5 år senare upptäcker att banan är borta och dessutom har fräckheten att starta en Facebookgrupp om att "Ta tillbaka Lilleputt" med stulna bilder från denna bloggen gör mig uppriktigt ledsen! När han vaknade till liv hade allt bara varit nedsmält armeringsjärn om inte vi hade räddat den! Man hoppas ju att folk ska vara glada att Lilleputt överhuvudtaget finns kvar!
Denna texten från högra spalten beskriver flytten, den verkar inte synas i mobilversionen så den kommer även i detta inlägg:

"I ett inlägg på Järnväghistoriskt forum på senvintern 2009 talades det om att Lilleputtjärnvägen i Furuviksparken var till salu på Tradera. Vi skojade om att köpa den och kontaktade deras agent och fick veta att reservationspriset var 95000. Så vi lade utgångsbudet 50000, och vi såg det mer som en intresseanmälan. Auktionen gick ut och vi var högst!!! Då startade den om igen… Samma visa igen, vi bjöd 50´ och ingen annan bjöd. Auktionen gick ut för att starta om en tredje gång! Åter bjöd vi 50 och vi vann! Men då reservationspriset inte uppnåtts blev det ingen försäljning. Vi bestämde med agenten att kolla på banan för att fortsätta diskussionerna och i mitten på juli 2009 besöker vi Furuviksparken. Hösten och vintern gick, och så den 7 april 2010, hemkomna från några dar på Österlen, låg ett mail i inkorgen att Furuviksparken accepterat vårt bud, och om vi inte köper järnvägen skulle den skrotas! 3 veckor senare är jag på plats med bil och vår "husvagn" och river banan på 13 timmar. Dagen efter lastas släpet med Lilleputts tender där motorn sitter, en vagn, en växel och en del räls. I bilen har jag tagit ut högerstolen och lastar in räls och boggier upp till maxvikt. En tredjedel på väg hem. Två veckor senare hyr jag en lastbil, Mackan som var 18 år då och körde timmerbil följde med för att hämta resten."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar